Hur bygger du ett nätverk på LinkedIn som säljer för dig? En strategisk genomgång

Hur bygger du ett nätverk på LinkedIn som säljer för dig? En strategisk genomgång

I denna artikeln ska vi gå igenom hur vi kan bygga ett värdefullt nätverk på LinkedIn som kommer hjälpa oss att nå våra professionella mål.

Om det så är nya kunder, eller vi vill utveckla vår karriär, eller kanske få ett nytt jobb, eller till exempel få en investor till ett projekt.

Det är detta som är det mest kraftfulla med LinkedIn, det är just nätverksbyggningsbiten, och att du kan komma i kontakt med exakt de personer du behöver komma i kontakt med för att lyckas med ditt professionella mål.

Varför LinkedIn?


Men innan vi ska gå in på det konkreta idag så skulle jag vilja prata lite om varför detta är så viktigt på LinkedIn.

LinkedIn är en nätverksbyggningsplattform. Back in the days när LinkedIn startade, så deras headline, deras vision och anledningen till att LinkedIn existerar var för att making professionals more efficient and connecting professionals. Detta var tillbaka till 2002-2003.

Detta har alltid varit grunden till hur LinkedIns plattform fungerar.

Grunderna till nätverksbyggande på LinkedIn.


Så nätverksbyggande är egentligen grunden till allt vi gör här. Det är därför det är viktigt att vi tar med oss detta när vi ska använda LinkedIn strategiskt och när vi ska nå våra mål

Det första med LinkedIn är att det är uppbyggt av tre grader av kontakter.

Detta kommer ifrån ett koncept som heter six degrees of networking, som egentligen är baserat på att sex kontaktpunkter bort så kan du nå till vem som helst globalt. Vi hade faktiskt en tv-serie i Sverige där Filip och Fredrik testade detta.

De kom till och med fram till att det räckte med fem kontaktpunkter.

Norge gjorde något likadant och kopierade detta också faktiskt senare. Men på LinkedIn har vi istället tre kontaktpunkter, så det betyder att de vi vill nå ut till är ännu närmare på LinkedIn.

Så du har dina första gradskontakter som är de du faktiskt har i ditt nätverk. Så det är de personerna du har lagt till eller de personerna som har lagt till dig. Så det är ditt nätverk helt enkelt.

Så det kan vara hundra, det kan vara femhundra, det kan vara tusen, det kan vara femtusen, tiotusen, tjugotusen. Maxet på detta är faktiskt trettiotusen. Men låt oss säga att vi har hundra stycken i vårt första gradsnätverk.

Och sen har vi vårt andra gradsnätverk, eller andra hans nätverk.

Det här LinkedIn blir värdefullt. För det som är grejen, när du lägger till en person, det är inte bara den personen du får i ditt nätverk, utan det är också den personens nätverk.

Och det är därför nätverksbyggande är så värdefullt på LinkedIn.

Så om vi säger att jag lägger till en person som har tvåtusen kontakter i sitt nätverk, då ökar min räckvidd helt plötsligt med tvåtusen nya potentiella kontakter på grund av att jag får ta del av den här personens nätverk. Och detta gäller rent generellt i nätverksbyggande.

Alltså när vi går på en nätverkstraff till exempel och träffar en person, det är inte bara den personen, utan det är den personens nätverk också som kan hjälpa oss. Precis samma princip gäller på LinkedIn.    


Hur kan du använda detta strategiskt på LinkedIn?     


Det vi har märkt efter vår erfarenhet, det är att du behöver 1000 till 1500 kontakter för att ha tillräckligt med räckvidd för att nå ut till en hel bransch i Skandinavien och börja bygga tankeledarskap, som vi kallar det, alltså att bli en känd expert just innanför denna bransch.

Så du behöver bara 1000 till 1500 kontakter.

Det krävs inte så mycket för att lyckas med detta, om du följer det jag faktiskt kommer gå igenom och det vi pratar om rent generellt här också.

Sen har vi våra tredje gradskontakter det är de som är helt utanför vårt nätverk på LinkedIn.

Dessa behöver vi premium för att komma i kontakt med. Men grejen är att så länge vi bygger vårt förstagradsnätverk, eller förstahandsnätverk, så kommer vi hela tiden nå ut till fler och fler och fler i vårt andragradsnätverk.

Så vi behöver faktiskt inte den premiumfunktionen om vi gör det strategiskt.

Det är detta jag ska gå djupare in på i den här artikeln. Det är därför nätverksbyggande är så värdefullt på LinkedIn, för det ökar vår räckvidd exponentiellt faktiskt, upp till en viss punkt.

Tänk dig om vi kunde göra detta i ett team, om du sitter i ett företag, eller om du äger ett företag, och du kunde få fem personer på ditt team att göra detta. Alltså eran räckvidd blir väldigt, väldigt stor.

För om vi säger att vi har hundra kontakter i vårt nätverk, och rent generellt sett, globalt sett, är medelstorleken på nätverk på LinkedIn 400 kontakter.

Så om vi tar den siffran, och säger att vi har hundra kontakter, och så tar vi det gånger 400.

Så vår faktiska räckvidd pålängt in, med bara hundra kontakter, är faktiskt större än vad vi tror.

Det är just detta som är väldigt fascinerande.

Så vår faktiska räckvidd är 40 000 personer, om vi tar den generella siffran och använder den här principen.

Tänk dig om du kunde få fem personer på ditt team, om du sitter i ett företag och gör detta. Eller bara att lägga till, vi säger, tio nya personer varje vecka, och så gör du detta i tio månader.

Och du har helt plötsligt 400 kontakter, och din räckvidd ökar med 160 000 personer, potentiella personer, om vi använder den medelstorlekssiffran, bara för att visa den här poängen, och för att prata om det så du kan höra det, och känna på det ordentligt.

Och det är därför nätverksbyggandet är så kraftfullt. Och speciellt när vi kommer till marknadsföring senare också.   


Hur lägger vi till rätt människor i vårt LinkedIn nätverk?   

 

Men, hur är det vi faktiskt ska knyta kontakter på LinkedIn?

Hur är det vi ska hitta rätt sorts personer?

Och hur är det vi ska lägga till dem här när det är så pass viktigt?

Det första, det är att vi måste veta vem vår målgrupp är, eller vem är den här personen vi behöver komma i kontakt med för att nå det vi vill uppnå professionellt. Och vi kallar detta för en prospect-avatar. Eller så har vi en djupare process som vi kallar för 360-kundprofilering.

Då vi går ännu djupare på dem vi vill nå ut till. Men i en prospect-avatar, det du måste tänka på det är vad är det för titel den här personen har? Alltså jobbtitel. Vad är det för geografisk placering? Och vad är det för bransch?

Har du de tre så kan du skapa väldigt, väldigt bra sök på LinkedIn.

Det är så simpelt faktiskt. Nästa steg är att skapa sök med hjälp av avancerade sökfunktioner på LinkedIn och skapa lister med de här kontakterna.

Sen handlar det om att knyta till oss de här kontakterna på riktigt sätt. Och här är alltså det största som håller tillbaks professionella businessledare alltså vem som ens ska använda LinkedIn.  


Vad kan jag ge för värde till denna potentiella kontakten på LinkedIn?  


Det är att man är rädd för att knyta kontakt med andra personer som man inte känner helt digitalt.

I dagsläget så är vi inne i en situation då digitalisering har blivit mer och mer vanligt.

Så vi måste egentligen gå över den här barriären.

Detta gäller också rent generellt när du nätverkar med exakt samma principer.

Det de handlar om är att skapa värde till den andra personen. Alltså vad är det jag kan tillföra och komma ifrån ett empatiskt perspektiv? Alltså vad är det jag kan tillföra till den här personen som är värdefullt?

Till exempel om jag ska knyta kontakt med en marknadschef och vi ska hjälpa teamet internt i det här företaget med att utveckla sig på LinkedIn och kunna få de här principerna på plats så att de kan jobba med dessa i sitt team.

Vad är det jag kan tillföra till den här marknadschefen om jag ska knyta kontakt helt kallt? Det första det är mitt nätverk. Det andra är såklart information. Eller så kan du till exempel gå in på personens profil och kommentera ett inlägg.

Eftersom att jag har ett stort nätverk på LinkedIn kommer det spridas väldigt mycket så det kan vara värdefullt för den här personen.

Så tänk på vad är det för värde jag kan ge till den här personen.

Och generellt sett, across the board alltså i nästan alla kontexter på LinkedIn så kan du alltid dela ditt nätverk.

Det spelar ingen roll om du har hundra kontakter du kommer fortfarande hjälpa den här personen med räckvidd.

Så du kan alltid komma med ditt nätverk. Det viktiga här är att alltid skriva ett personligt meddelande.

Och visa att du vill knyta kontakt och att du tänker långsiktigt och vill bygga en relation med den här personen plus att du kommer med värde först.

Då kommer du få en helt annan effekt på detta.  


Vad kan du göra härnäst?  


Personer som tar våra kurser eller som vi jobbar med och coachar med de blir nästan mindblown över hur bra det faktiskt funkar.

På dagen kan du komma i kontakt med ledare i stora företag så länge du kommer med detta mindset först.

Det är egentligen så vi kan bygga ett värdefullt nätverk på LinkedIn.

Såklart kan vi gå djupare på detta men så länge du tar med dig de här principerna och förståelsen för hur räckvidden fungerar på LinkedIn så kommer du lyckas väldigt, väldigt bra.

Om detta var nyttigt för dig som vanligt dela det då gärna vidare till någon som skulle kunna ta del av det eller som skulle kunna få värde av det och dela det gärna på LinkedIn och sociala medier.

Jag är väldigt, väldigt tacksam för det.

Ta gärna kontakt om du skulle behöva hjälp kring hur just du kan bli en Tankeledare eller om du har andra frågor kring LinkedIn:

☛ www.linkedkurs.se
✉ christoffer@linkedkurs.se

linkedin.com/in/christofferbertilsson

Lycka till!