LinkedIn Algoritmer - Hur ska vi tänka runt detta nu i 2024? - LinkedKurs
Grafisk illustration av LinkedIns algoritm och rekommendationer för innehållsstrategi för att maximera organisk räckvidd.

LinkedIn Algoritmer – Hur ska vi tänka runt detta nu i 2024?

I denna artikeln tänkte jag bryta ner mysteriet runt LinkedIn’s algoritmer, och hur vi kan använda dessa för att få bra resultat med organisk räckvidd på plattformen.

Mina strategiska tankar runt LinkedIn algoritmerna har jag aktivt delat sedan 2017 i olika former av tips och innehåll och denna artikeln är den senaste versionen nu i 2024.

Uppdelningen av artikeln blir i 2 delar.

1:a delen är de viktigaste nyheterna du ska tänka på nu och framöver i LinkedIn algoritmerna
2:a delen är grunderna till LinkedIn algoritmerna som du måste förstå för att få bäst resultat

1: Nyheter i LinkedIn algoritmerna

LinkedIn har nu uppdaterat sina algoritmer för att mer fokusera på expert och Tankeledar innehåll, därför är det viktigare än någonsin att du först och främst positionerar dig riktigt med din LinkedIn profil och vad du kommer skapa innehåll runt.

Det är fyra viktiga delar som LinkedIn algoritmer använder sig av för att få fram ditt innehåll i flödet:

Relevans: Hur relevant är ditt innehåll för ditt nätverk och din positionering på LinkedIn?
Tankeledarskap: Vad är din expertis innanför området du pratar om?

Engagemang: Hur många “meningsfulla kommentarer” får du ifrån relevanta kontakter som tidigare haft intresse för det du delar om?

Tidsinvestering: Hur länge stannar de som läser eller konsumerar på ditt inlägg? Trycker de på “…se mer” knappen?


Här är mina strategiska tips på vad du ska fokusera på framöver för att få bäst resultat på LinkedIn:

Skriv en riktigt bra början på dina inlägg:

Eftersom tidsinvesteringen på dina inlägg har blivit en av de viktigaste signalerna alogritmen på LinkedIn använder sig av nu så är det viktigt att du fångar uppmärksamheten i början av dina inlägg. Konkret så tänk på att skriva de tre första raderna av ditt inlägg super intressant så att man trycker på “…se mer”.

Fokusera på kunskap och råd:

LinkedIn prioriterar nu inlägg som delar kunskap och råd. Plattformen utvärderar om ditt inlägg innehåller värdefull information och visar det för användare som troligen finner det relevant.

Engagera dig meningsfullt med ditt nätverk:

Algoritmen belönar inlägg som får meningsfulla kommentarer. Engagera dig med din publik genom att svara på kommentarer och främja äkta samtal. Undvik tomma kommentarer som “Bra!” eller “Så sant!” eftersom de inte tillför något värde.

Rikta dig till en så specifik målgrupp som möjligt:

Tänk på vem du försöker nå med ditt innehåll. LinkedIns algoritmer utvärderar relevansen av ditt inlägg för en specifik publik. Till exempel, om du postar om B2B-marknadsföring kommer systemet att visa det för personer som det är relevant för.

Dela ditt perspektiv och var mer autentisk:

Inlägg som är baserade på dina perspektiv och insikter är mer belönas mer i algoritmerna på LinkedIn idag. Dela dina åsikter och råd, och lägg till en personlig touch i ditt innehåll.

Var en Tankeledare inom ditt expertområde:

LinkedIn utvärderar om du är en auktoritet inom det ämne du postar om. Dela innehåll inom ditt huvudområde där du har en djup expertis.

Alltså handlar det nu framöver ännu mer om att bygga Tankeledarskap inom en specifik nisch och att positionera sig riktigt.

2: Grunderna till LinkedIn algoritmerna

För det första, LinkedIn är uppbyggt på ett unikt sätt. Det är en nätverksbyggningsplattform och den är uppbyggt på tre grader av nätverk.

1:a Hands kontakter: Dina förstagrads kontakter är det nätverket du har byggt och det är det som är ditt faktiska nätverk på LinkedIn, alltså personer du har lagt till eller personer som har lagt till dig.

Det är här LinkedIn blir lite unikt, för att de har delat upp det på detta sätt. Det finns egentligen ingen annan plattform som gör det så här då LinkedIn tidigare haft patent på detta nätverks uppdelnings konceptet.

2:a Hands kontakter: Sen har du dina andragrads kontakter. Det är här vi kan nå ut organiskt på LinkedIn och det är här vi får din potentiella räckvidd.

Om vi säger att du har 500 kontakter i ditt nätverk, och varje kontakt har 200 kontakter. Då har du en potentiell räckvidd på 100.000 personer.

Du ska såklart inte gå ut och försöka bygga så stort nätverk som möjligt och bara spamma, utan du måste bygga ett relevant nätverk baserat på din målgrupp.

Har du ett relevant nätverk så har du en relevant räckvidd också. Det är genom dina förstagrads kontakter och andragrads kontakter, din räckvidds verkliga potential ligger på LinkedIn.

Vi har även tredjegrads kontakter som är helt utanför ditt nätverk, dvs. ni har inga andra hands kontakter gemensamt. Men det ska vi inte fokusera på idag.

Det vi ska fokusera på är dina förstagrads kontakter och dina andragrads kontakter.

När du engagerar med innehåll på LinkedIn, när du gillar någonting, kommenterar eller även delar någonting, då kommer det att spridas till ditt förstagrads nätverk.

Det är här LinkedIn’s algoritmer är annorlunda än andra sociala medier idag och det är därför det är ett så stort potential organiskt.

När du gillar och kommenterar någonting så sprids det till ditt nätverk.

Om någon i ditt nätverk kommenterar eller gillar, så kommer det att sprida sig till dennes nätverk också.

Det sprids alltså från nätverk, till nätverk och det är här den där organiska effekten på LinkedIn kommer. Jag kallar det för Lavin-effekten.

När du börjar få massa engagemang sprids det från nätverk till nätverk. Och det är precis så du låser upp din potentiella ultimata organiska räckvidd på LinkedIn.

 

 

LinkedIn’s Poängsystem

LinkedIn har även ett poängsystem. Beroende på hur många gilla markeringar du får, kommentarer, och även hur många delningar du får, sprider LinkedIn det vidare baserat på denna relevans.

Det är en del som har sagt att delningar inte är så relevanta. Men delningar får du fortfarande poäng för. Det handlar om att få så mycket poäng som möjligt på inlägget.

Då får du mer räckvidd också.

Här har du en video på LinkedIn redan ifrån 2018 som är lika relevant idag där jag förklarar detta konceptet:


Den 1: e timmen efter att du postat är den viktigaste

En frekvent fråga som jag ofta får är: “Hur ofta man ska dela innehåll – och varför vissa delningar får mer spridning än andra”.

Den första timmen efter att du postat är den viktigaste och kan utgöra skillnaden mellan 100 visningar och 10.000 visningar.

LinkedIn’s algoritmer fungerar så att när du lägger ut innehåll visas det till en liten andel av ditt nätverk först.

Baserat på hur mycket engagemang du får (gillar, delningar eller kommentarer), kommer LinkedIn att avgöra hur “bra” ditt innehåll är. Om ditt mål är mer räckvidd måste du lägga ut bra och relevant innehåll.

Detta innebär att du delar saker som:

– Är relaterade till din publik

– Skapar en känsla (glädje, sorg, ilska, överraskning)

– Nyttig information

– Autentiska personliga historier som relaterar till dig professionellt

Något som kan hjälpa dig med att få med algoritmen på din sida är att ha ambassadörer.

Det här är en grupp människor som följer dig och är så pass berörda av det du lägger ut så att de engagerar med ditt innehåll direkt när du lägger ut det och väntar förväntansfullt på ditt nästa inlägg!

Sammanfattningsvis: Bra innehåll + Initialt engagemang = Mer potentiell räckvidd

Jag har använt exakt samma strategi plus lite till för att få många miljoner av visningar genom åren på mina LinkedIn-inlägg helt GRATIS!

Förhoppningsvis bröt detta ned hur du ska tänka runt algoritmerna på LinkedIn idag.

Detta var en simpel översikt på hur det fungerar så att du kan få en så konkret förståelse för det som möjligt.

Innan du lägger fokus på det vi pratar om här är det viktigaste dock att du har en klar strategi för ditt innehåll på LinkedIn, och att se till att denna är överenskommande med din grundstrategi och dina mål på LinkedIn.

Skulle du vilja fördjupa dig ännu mer i LinkedIns algoritmer eller vill du ha hjälp med din LinkedIn strategi?

Skulle du vilja att vi personligen hjälper dig att lyckas med LinkedIn?

Om du känner att du vill få personlig hjälp med LinkedIn, då kan du få boka in ett möte med mig där vi kommer kartlägga:

– Vad håller tillbaka dig för att lyckas med LinkedIn idag?

– Vilken målgrupp behöver du nå på LinkedIn?

– Vart vill du vara på LinkedIn, vad är ditt ultimata mål?

– Vad behöver du ha på plats för att lyckas med LinkedIn nu?

Du kan boka in ditt samtal här under:

Ansök om en LinkedIn-strategi session genom att klicka dig vidare här

Vi kommer göra ett djupdyk i dina mål och utmaningar, sedan kommer jag  visa dig hur du med hjälp av LinkedIn kan komma i kontakt med din relevanta målgrupp så att du kan bygga äkta Tankeledarskap.

För att få till detta, behöver vi skapa relevant innehåll som förmedlar det rätta budskapet, på ett trovärdigt och autentiskt sätt.

Jag ser fram emot att hjälpa dig vidare på din strategiska LinkedIn resa!