Varför har det inte varit mer relevant att fokusera på LinkedIn än JUST NU?

Varför har det inte varit mer relevant att fokusera på LinkedIn än JUST NU?


Oavsett om du vill göra karriär eller marknadsföra dina egna produkter och tjänster, håller LinkedIn snabbt på att bli och är idag en av de mest effektiva plattformarna för marknadsföring.

Långt försvunna och glömda är de dagarna då LinkedIn bara var platsen att lägga till din arbetshistorik eller ditt “online-CV” (och sedan aldrig logga in igen eller göra nått mer utav det!)

LinkedIn är nu 860 miljoner användare starkt (och snabbt växande) med sin aktiva medlemmar erbjuder LinkedIn stora möjligheter att få ut ditt varumärke och ditt innehåll till en mer sofistikerade målgrupp.

Linkedin är faktiskt den äldsta sociala media plattformen som existerar idag då det skapade 2002–2003.

Men…

Sedan 2016-2017 har LinkedIn ändrat sig och jag brukar säga att det äntligen har ”hittat sig själv” Microsoft köpte upp LinkedIn då och sedan dess har mycket hänt.

Och LinkedIn har bara ökat i popularitet, du har säkert märkt det själv det är fler än någonsin som prata om LinkedIn och använder det.

Så varför LinkedIn?

Även om det kanske inte är den mest “glamorösa” sociala medieplattformen där ute (Instagram, vi tittar på dig haha) så finns det 5 viktiga skäl till varför du bör fokusera på LinkedIn som en del av din marknadsföringsstrategi för sociala medier om du vill nå ut till fler högkvalitativa kunder…


1. HÖG ORGANISK RÄCKVIDD

I en tid där den organiska räckvidden på sociala medier minskar och, utan tvekan, så blir det mer “betala för att leka” och för att få ditt innehåll framför fler sofistikerade ögon.

Så har LinkedIn faktiskt en av den högsta organiska räckvidden av alla sociala plattformar idag om det används på rätt sätt.

Även om du fortfarande behöver en stark innehållsstrategi på plats för att få ut det mesta ut av LinkedIns fantastiska marknadsföringsmöjligheter.

Så blir LinkedIn allt viktigare att få ut ditt innehåll inför denna ganska sofistikerade och engagerade publik för både personliga varumärken och företag, stora som små.

Denna höga organiska räckvidd gör marknadsföringen av ditt företag eller ditt personliga varumärke mer tillgänglig det kostar bara tid men beroende på hur strategisk du är så kan det kosta mer tid eller mindre tid – särskilt för dem med mindre marknadsföringsbudgetar.



2. PERSONLIGT VARUMÄRKE FÖR KARRIÄR ELLER FÖRETAGANDE OCH TANKELEDARSKAP

LinkedIn ger en fantastisk möjlighet att marknadsföra ditt personliga varumärke och positionera dig själv som en expert innanför din bransch eller vad du vill uppnå professionellt och det vi kallar för en Tankeledare (lär dig mer om Tankeledarskap här).

Även om det är viktigt att lägga till din arbetshistorik i din profil (hej igen, online-CV) innebär det att få ut det mesta av LinkedIn så krävs det mycket mer än så!

Några sätt som du kan få mer ut av ditt personliga varumärke på LinkedIn är:

  • Optimera din profil med din relevanta erfarenhet och kompetens
  • Samarbeta med Tankeledare, chefer och annan personal inom din bransch och önskade arbetsplats
  • Dela inlägg och artiklar om där du framställer ditt tankeledarskap som visar din expertkunskap
  • Visa upp ditt tidigare arbete eller casestudier på din profil och via inlägg och artiklar

 

3. VÄRDEFULLA KONTAKTER OCH NÄTVERK

Faktum är att viktiga beslutsfattare finns på LinkedIn ( Källa och Källa ).

Med andra ord, personer i kraftfulla positioner (som VD:ar, verkställande direktörer) som kan köpa av dig, anställa dig eller connecta dig till andra likasinnade och inflytelserika personer.

Ett sätt att bygga upp ett kraftfullt nätverk är förstås att knyta nya kontakter på LinkedIn konstant.

Men för att vara mer strategisk när det gäller att hitta beslutsfattare (eller ännu bättre, de i företag som du är intresserad av att arbeta med dig), använd dig av den avancerade sökfunktionen på LinkedIn.

Där kan du koncentrera din målgrupp genom deras jobbtitel, plats, företagsnamn och andra detaljer.

LinkedIn’s sökfunktion är faktiskt helt unik i jämförelse med andra sociala medier.

Jag brukar säga att det är som en gyllene rolodex där du kan söka exakt efter de personerna du behöver ha i ditt nätverk för att nå dina professionella mål.


4. EN BRA PLATS ATT DELA DITT INNEHÅLL

Det är ingen hemlighet att innehållet är nyckeln för att lyckas i dagens digitala värld.

LinkedIn erbjuder en möjlighet att lägga ut innehåll som är relevant för ditt företag (eller personliga varumärke).

Och som samtidigt bygger din onlinenärvaro ditt Tankeledarskap och naturligtvis främjar det de du kan hjälpa andra med.

För att göra det effektivt är det viktigt att lägga upp olika innehållstyper som ger värde för din målgrupp.

På LinkedIn så har du fyra huvud-innehållstyper som kommer ge dig mest engagemang och räckvidd just nu:



– Text-uppdateringar

En text-uppdatering är en uppdatering som innehåller endast text. I denna så ska du använda dig av text som är anpassad till mobil.

Den ska alltså vara enkel att läsa för att få bäst resultat.

Du kan se ett exempel på en sådan uppdatering här:

https://www.linkedin.com/posts/christofferbertilsson_linkedintomten-tankeledarskap-linkedin-activity-6878672253408600065-aaX8

BONUS-TIPS: Använd emojis för att få texten att stå ut mer i nyhetsflödet.


– Video

Video på LinkedIn får du oftast minst räckvidd med men det skapar mer och djupare engagemang.

Du kan maximalt ha 10 minuter långa videos och nyckeln här är att ha en video som fångar uppmärksamhet och samtidigt på kort tid skapar engagemang eller lär ut något nytt.

Vi rekommenderar 3–5 minuter långa videos för bäst resultat.

Du kan se ett exempel på en sådan uppdatering här:

https://www.linkedin.com/posts/christofferbertilsson_tankeledarskap-linkedkurs-linkedin-activity-6708695955220312064-sOVp/

BONUS-TIPS: Texta din video för att engagera flera då många kanske inte har möjlighet att se på din video med ljud när den dyker upp i nyhetsflödet.

 

– Bild-uppdateringar

En bild-uppdatering är när vi använder oss av bilder för att kommunicera något. Det är väldigt enkelt ta en bild på något du gör under din professionella vardag och dela denna med ditt nätverk.

Det vi ser som ger mycket engagemang är bilder ifrån seminarier, möten eller med andra Tankeledare eller något du gör under din professionella vardag.

Vi kallar denna innehållsarketypen dokumentering.

Mixa även upp bilden med en bra text så ökar engagemanget ännu mer.

Du kan se ett exempel på en sådan uppdatering här:

https://www.linkedin.com/posts/christofferbertilsson_tankeledarskap-linkedin-ledarskap-activity-6877561039978926080-qANU


– Externa länkar

Den sista innehållstypen vi går igenom är externa artiklar eller länkar.

Dessa uppdateringarna får du oftast minst engagemang på, då du skickar personer bort ifrån LinkedIn och detta går emot LinkedIns mål.

Du kan fortfarande använda denna innehållstypen strategiskt om du har en blogg eller liknande som du delar regelbundet.

Vi använder denna innehållstypen för att dela vår podd – Tankeledarpodden när vi lanserar nya avsnitt.

Du kan se ett exempel på detta här:

https://www.linkedin.com/posts/christofferbertilsson_vad-beh%C3%B6ver-du-p%C3%A5-din-linkedin-profil-f%C3%B6r-activity-6760164700492763136-KJU9/

Där har du de fyra huvud-innehållstyperna på Linkedin.

Tänk på att mixa upp din innehålls-strategi med olika sorters innehåll för att inte trötta ut din publik med samma sorts innehåll.

 

5. MARKNADSFÖR DITT FÖRETAG ELLER DET DU KONSULTAR INOM FÖR B2B

Ett av huvudmålen med marknadsföring på sociala medier är att, i slutet av dagen, generera nya högkvalitativa kunder.

LinkedIn ger stora möjligheter att marknadsföra dina produkter eller tjänster med sin höga organiska räckvidd om du använder dig av rätt innehållstyper som vi gick igenom tidigare.

Du kan även bygga vidare på denna strategin med betalda LinkedIn-annonseringsalternativ.

LinkedIn är givetvis extremt kraftfullt för att marknadsföra ditt företag för dem som är inom B2B-området; med det höga beslutsfattare på plattformen.

Dessutom låter LinkedIn dig marknadsföra dina produkter eller tjänster via din egen personliga profil och/eller via en företagssida.

Som vi gått igenom tidigare så är det kraftfullaste sättet att marknadsföra dig på LinkedIn idag genom din personliga profil.

Detta gäller också för företag där vi bygger alla anställdas personliga profiler på LinkedIn med hjälp av det som kallas ”employer branding”.

Mitt bästa tips är att inte fokusera enbart på att sälja.

Se till att blanda ihop innehållet som du lägger ut på LinkedIn varje vecka!

Och jag rekommenderar att du minst lägger ut ett inlägg i veckan på LinkedIn för bäst effekt.

Jag följer alltid “80/20-regeln”– vilket innebär att du använder cirka 80 % engagemang och utbildningsinlägg och 20 % säljinlägg.

Det vill säga att be din publik att ta nästa steg som har med ditt företag att göra (som att boka ett samtal, köpa en produkt till exempel)

Detta kallas även för ”Call to Action” eller CTA.

Och för att avsluta detta inlägget med en ”CTA” om du behöver personlig hjälp med LinkedIn och om vi är en bra match kan du då boka in ett möte med mig.

Se och hör hur detta skulle kunna gå åt genom att klicka dig vidare här:

https://linkedkurs.se/linkedin-strategi/

Ta gärna kontakt om du skulle behöva hjälp kring hur just du kan bli en Tankeledare eller om du har andra frågor kring LinkedIn ????

☛ www.linkedkurs.se
✉ christoffer@linkedkurs.se

linkedin.com/in/christofferbertilsson

Lycka till!