Fem-stegs metoden till din LinkedIn framgång  - LinkedKurs

Fem-stegs metoden till din LinkedIn framgång 

Det som är unikt med LinkedIn är att det är fokus på det professionella. Det låter oss skapa positioner och använda LinkedIn på ett helt annat sätt. Med hjälp av LinkedIn kan vi skapa nätverksmöjligheter, samarbetsmöjligheter, kunder, ja vad du nu än vill uppnå professionellt.

Baserat på den utvecklingen som vi på LinkedKurs sett de senaste åren, har vi just nu ett guldläge att marknadsföra våra personliga varumärken och bygga unika positioner som experter innanför ett område. Detta kallar vi för din Tankeledarskap. 

Anledningen till detta guldläge är helt enkelt att det än så länge är lite konkurrens. Av de som använder LinkedIn idag är det cirka 1 procent som är aktiva och tar plats i nyhetsflödet. Om ett par år kommer fler och fler att ta positioner och det kommer att bli svårare att bryta igenom. Det är alltså just nu du bör satsa på LinkedIn.

Vi på LinkedKurs har även märkt att många som använder LinkedIn nätverket inte har en uttänkt strategi när de marknadsför sig.

Även om fler och fler har börjat se värdet av denna plattform är det fortfarande långt ifrån alla som har detta klart för sig, vilket resulterar i att man går miste om en hel del möjligheter. 

I den här artikeln delar vi därför med oss av vår fem-stegs metod för din framgång på LinkedIn: 

  1.         Identifiera ditt fokus
  2.         Skapa din LinkedIn-profil
  3.         Hitta rätt personer.
  4.         Bygg ditt nätverk
  5.         Engagemang och marknadsföring

 

  1.         IDENTIFIERA DITT FOKUS

En viktig framgångsfaktor på LinkedIn är att ha en klar strategi och mål för din LinkedIn närvaro. Detta går ut på att först och främst bestämma ditt fokus/mål och sedan kartlägga vilken målgrupp det är du behöver komma i kontakt med.

Vad är ditt mål med LinkedIn?

  • Fler kontakter? Vilken typ av kontakter?
  • Ökad försäljning?
  • Tankeledarskap?
  • Nytt jobb?
  • Utveckla din karriär?
  • Bygga ett kraftfullt nätverk?

 

  1.         SKAPA DIN LINKEDIN PROFIL 

Skapar din LinkedIn profil rätt professionellt intryck? 

Vad ditt mål nu än är på LinkedIn, bör din LinkedIn profil vara med och stötta detta mål, genom att skapa rätt intryck. 

När vi nätverkar i ”verkligheten” skapar vi ett intryck om vem vi är, baserat på hur vi klär oss, kommunicerar och hur vi ser ut.

Motsvarigheten till detta på LinkedIn är din personliga profil och detta kan vara skillnaden mellan en ny kund, ett nytt jobb, en ny samarbetspartner med mera.

Oavsett om du använder LinkedIn aktivt eller inte kan du räkna med att framtida kunder, rekryterare och arbetsgivare kommer att kolla upp din profil på LinkedIn för att skapa sig en bild av dig. Här har du alltså en stor chans att imponera på dina profilbesökare så att de tar del av dina bästa sidor. Se därför till att oddsen är på din sida så att du inte går miste om en stor möjlighet.

Målet med din profil är att strukturera den så att den skapar intresse, maximalt engagemang och attraherar de rätta professionella möjligheterna.

Din optimala yrkestitel

Din yrkestitel är en av de bästa annonserings platserna du har på LinkedIn. Börja med att bestämma vilka/vilket sökord du ska optimera din profil för. Vanligtvis är detta den titel du vill ha eller har haft – till exempel: marknadskoordinator, marknadschef, HR chef, och så vidare.

Formeln för din optimala yrkestitel

[Jobbtitel i företag ] | Jag hjälper [marknad / målgrupp] med [slut resultat/fördel]

Använd din yrkestitel för att förklara vad du kan ge för resultat/fördel till dina kunder. Detta gör att du står ut i jämförelse med alla andra!

Om du istället är ute efter ett nytt jobb bör du undgå att falla för frestelsen att endast skriva “söker nya utmaningar’ eller liknande. Förklara istället vilken tjänst du söker (om du söker jobb öppet).

Exempel: “Marknadschef söker ny tjänst i Stockholm.”

Om du inte söker jobb öppet, kan du formulera din rubrik så att den har fokus på kompetenser och erfarenhet kopplat till den tjänst du kan tänkas vara intresserad av.

Använd en professionell profilbild

Din bild skapar ditt första intryck. De som har en bra profilbild har sju gånger större chans att folk hittar fram till och faktiskt klickar sig in på deras profil.

Kom ihåg att LinkedIn är ett professionellt nätverk. Din bild måste därför passa in i denna kontext. Se även till att bilden passar in för ditt yrke.

Försök att inte vara för formell eller informell, utan se till att hitta rätt balans, och se positiv ut. Vi vill nätverka med positiva människor.

Din bakgrundsbild

En central och väldigt synlig plats på din profil och därmed en viktig annonseringsplats att använda sig av, är platsen för din omslagsbild. Se därför till att du inkluderar en omslagsbild för att ge din LinkedIn profil ett visuellt intryck och gärna något som har ett samband med det du gör och ditt yrke. 

Skriv en bra sammanfattning

Din sammanfattning är den centrala sektionen i din profil och den bör vara klart och tydligt fokuserad på att väcka intresse hos de personer du vill komma i kontakt med.  Exempelvis kunder, samarbetspartners, rekryterare och framtida arbetsgivare.

Kom ihåg att hålla sammanfattningen enkel så att den är lättläst och väcker intresse. Den bör bygga vidare på det du lovade i din yrkestitel. 

De som vill veta mer om dig kan ta kontakt. Se till att du inkluderar kontaktinformation så att det blir lätt för dina profilbesökare att kontakta dig. 

Inkludera detta i din sammanfattning: 

  • Intresseväckande inledning, en bra ingress. 
  • Luftighet, undvik en tjock klumpig text. Ha mellanrum mellan dina textstycken. 
  • Använd symboler/emojis/bullets för att framhäva text.
  • Länka till din hemsida/blogg genom att inlkludera media under din sammanfattning.
  • Inkludera en “Call To Action” –  det vill säga ett nästa steg till dina profilbesökare.
  • Avslutande kontaktinformation.

Sökoptimera din profil

Genom att sökoptimera din profil ökar du sannolikheten att dyka upp högre upp i sökresultaten när potentiella kunder/rekryterare letar efter din kompetens.

LinkedIn har en väldigt kraftig sökmotor som rangerar personer baserat på vilka nyckelord och sökfraser de använder i sin profil under sin yrkestitel, sammanfattning och erfarenheter. Dessa sökord kommer att synas i gult i söklistan när du söker efter personer.

Ett tips är att välja ut 5 till 10 sökord som är specifika för din bakgrund och som du önskar att bli hittad på. För att hitta just dina nyckelord rekommenderar vi att du ser på jobbannonser/konkurrenter för att kartlägga vilka ord som används för att beskriva din yrkesprofil eller tjänst.

Du kan placera dina viktigaste sökord här:

  • Yrkestiteln/Rubrik
  • Sammanfattning
  • Ditt nuvarande yrke och tidigare arbetserfarenhet.
  • Kompetenser och intyg.

 

  1.     HITTA DE RÄTTA PERSONERNA 

Prospektering: 

Prospektering är i grund och botten ett uttryck som kommer från försäljningsbranschen. Prospektering i en LinkedIn kontext går ut på att hitta fram till de personer som kan hjälpa dig att nå dina mål. Det kan antingen vara kunder, samarbetspartners, rekryterare och så vidare. Prospektering är en av de största styrkorna med LinkedIn och LinkedIn har en väldigt avancerad sökfunktion som stöttar detta. 

På LinkedIn har vi tre taktiker för prospektering:

  • Avancerat sök

LinkedIn har en väldigt bra avancerad sökfunktion som tillåter dig göra sök på djupet. Med denna funktion hittar du fram till nästan vem som helst. Du kan strukturera dina sök baserat på filter, såsom geografiskt område, titel, bransch och så vidare. 

  • Grupper

Grupper är en taktik som många tyvärr inte använder sig av aktivt. Du kan vara medlem av hundra grupper samtidigt. När du går med i grupper, får du tillgång till hundratals eller tusentals nya kontakter. Dessa grupper är baserade på professionella intressen som innehåller dina prospekts, det vill säga de du vill komma i kontakt med. 

  • Företag

Prospektering i företag är ett väldigt effektivt sätt att komma i kontakt med personer med specifika titlar eller roller i företaget. Detta är speciellt effektivt när det gäller större företag. När du börjar följa företag kommer även nyheter och uppdateringar från företaget att visas i ditt LinkedIn flöde. Detta gör det enkelt för dig att hålla dig uppdaterad kring vad som händer, såväl på företaget som i branschen generellt. 

 

  1.         BYGG DITT NÄTVERK 

Ditt nätverk på LinkedIn är det viktigaste du har, därför ska du kontinuerligt jobba med detta för att nå bästa resultat! Ditt LinkedIn nätverk kan fungera som en slags säkerhet runt dig och din karriär. 

Om du är aktiv på LinkedIn och är mån om att ge värde till ditt nätverk, genom att posta relevant och intressant innehåll, eller genom att engagera dig i andras innehåll och delta i intressanta diskussioner, kan du skapa goda relationer med ditt nätverk. 

“Jag kan inte lägga till personer jag inte känner personligen”

Detta håller tillbaka många på LinkedIn. Du kan göra det så länge du gör det på rätt sätt, då det är vanligt att vi bygger relationer digitalt idag. 

Bygg ditt nätverk: 

  • Lägg till de personer du behöver för att nå dina mål, det vill säga: Ta kontakt (Connecta) med din relevanta målgrupp. 
  • Kom ihåg att inkludera personliga och anpassade meddelanden när du tar kontakt. Detta ger ett mer professionellt intryck och du uppnår bättre resultat i längden. 
  • 90 – 95 procent missar detta när de nätverkar på LinkedIn, så här har du en konkurrensfördel.

 

  1.         ENGAGEMANG OCH MARKNADSFÖRING 

Nu när du har klarhet runt dina mål och vem du ska nå ut till med hjälp av LinkedIn är det dags att kartlägga din voice (varumärkes röst) och dina ämnen som du ska lägga ut innehåll runt.

Varje gång du pratar, skriver, designar, postar, svarar, tackar och kontaktar andra … utövar du din varumärkes röst. Det vill säga allt du gör på LinkedIn bör vara i enlighet med din varumärkesstrategi och varumärkes röst. Din voice står alltså för en stor del av din varumärkespersonlighet. 

Du sitter på massor av erfarenhet och kunskap. Det enklaste är att välja ämnen som du känner en stark passion för och kom ihåg att du både är en som lär ut och en som underhåller! Folk vill ta del av din kunskap. Det är inte svårare än så. 

Tänk även på att du inte behöver vara expert på alla ämnen du väljer. Du kan även dela din upplärnings resa.

Vi rekommenderar att du lägger ut minst ett inlägg i veckan. Om du redan postar på andra Sociala Medier så inkludera även LinkedIn i processen. 

Det är viktigt att du varierar mellan olika sorters innehåll så att din publik inte tröttnar på dig. Du kan välja mellan innehållstyper som: text, bild, video, artikel eller en kombination av dessa. 

Engagera ditt nätverk

  • Posta en uppdatering i veckan för att vara synlig för ditt nätverk.
  • Tagga andra i dina uppdateringar.
  • Tänk på att använda intressant innehåll för ditt nätverk. Du kan både använda ditt eget eller andras.

 

Ingen alternativ text angiven för den här bilden

 

 Är du redo att satsa på LinkedIn?

Ta gärna kontakt med mig så kan vi boka in ett strategi samtal, för att se på dina LinkedIn möjligheter. Vi kartlägger alltså först ditt behov och potential som vi sen anpassar en eventuell lösning på. Det är helt utan kostnad och oförpliktande.

Ingen alternativ text angiven för den här bilden

☛ www.linkedkurs.se

✉ jala@linkedkurs.se

Lycka till 👍😀

Mvh

Jala Sanar och resten av LinkedKurs teamet