Vilka aktiviteter behöver vi fokusera på för att lyckas på LinkedIn? - LinkedKurs

Vilka aktiviteter behöver vi fokusera på för att lyckas på LinkedIn?

LinkedIn är idag världens största professionella nätverk med fler än 680+ miljoner användare i över 200 länder. Det finns många fördelar med att använda LinkedIn, men de främsta skälen är för att skapa nätverk och relationer – och för att komma åt nya affärsmöjligheter, vare sig det är nya kunder eller nya karriärmöjligheter.

I Norden har LinkedIn växt fram som en trend och det används nu aktivt av fler och fler med över 2,8 miljoner medlemmar i Sverige och över 1.5 miljoner användare i Norge. LinkedIn är alltså en väldigt kraftfull plattform om du vill komma åt nya affärsmöjligheter i en professionell kontext.

Det är därmed den perfekta plattformen att investera i om du vill skapa synlighet runt ditt varumärke och bygga ett mer kvalitativt nätverk.

LinkedIn växer bara mer och mer i popularitet nu i 2020. Så nu har vi möjligheten att ta tag i detta strategiskt så att vi kan ta del av plattformens potential.

I den här artikeln tänkte jag därför besvara något som många undrar över:

Vad är det för typ av aktivitet vi behöver göra på LinkedIn för att lyckas?

Jag kommer att dela upp mitt svar i fyra delar eller aktiviteter som du kan göra på LinkedIn för att lyckas långsiktigt.

Men först varför ska vi använda LinkedIn just nu?

LinkedIn är idag alltså världens största professionella nätverk och därmed den bästa sociala medieplattformen för att nå ut till nya kundmöjligheter.

Baserat på den utvecklingen vi på LinkedKurs har sett de senaste åren, har vi just nu ett guldläge att bygga unika positioner och bli tankeledare.

Detta guldläge beror helt enkelt på att det är en någorlunda liten konkurrens som råder på plattformen. Av de 660 miljoner LinkedIn användarna, är det endast 3 miljoner användare som delar innehåll veckovis. Dvs. det är endast en liten procent av de som använder LinkedIn som är aktiva och tar plats i nyhetsflödet, just nu. Om ett par år kommer fler och fler att ta positioner och det kommer bli svårare att bryta igenom.

Många tror fortfarande att LinkedIn bara är en digital plattform för ett “All in one CV”

LinkedIn blir alltså mer och mer populärt och vi har betydligt många fler aktiva användare, men det är fortfarande en hel del missförstånd som råder bland användarna och då blir det ju också svårt att ta nytta av plattformens fulla potential.

Yes, mycket tyder på att man i framtiden endast kommer att titta på din LinkedIn profil och att detta är det som skapar ditt helhetsintryck och som då blir avgörande för möjligheten till en intervju och därmed ett jobb. Dvs. att ditt CV, arbetserfarenhet, din aktivitet, till och med referenser, samlas under din LinkedIn profil.

Men att tänka på LinkedIn som endast ett digitalt CV är fel, då det är så pass mycket mer

Detta är faktiskt en av de största myterna man har om LinkedIn för att LinkedIn är mycket mer komplext än det.

På LinkedIn kan du nätverka med personer du vill komma i kontakt med, bygga ditt personliga varumärke, hämta in information, diskutera, posta egna inlägg, tankar och idéer, gå med i grupper osv. Möjligheterna på denna plattform är oändliga.

Din LinkedIn profil står för en stor del av det intrycket du skapar på LinkedIn  

Ofta kommer det personer till oss som vill optimera sin LinkedIn profil. Detta är en bra investering förstås, och ofta även en engångsinvestering och därmed den enklaste och snabbaste biten att få på plats på LinkedIn

Men inte ens världens snyggaste LinkedIn profil ensam kan få fram plattformens fulla potential och riktiga värde.

När du har en optimerad profil på plats, då blir det dags att börja ta kontakt med relevanta personer och nätverka, dvs. lägga till dem personer du behöver komma i kontakt med för att komma närmare ditt mål på LinkedIn.

När du väl har ett nätverk vill du ju visa fram din kompetens samt skapa synlighet för ditt varumärke, och för dina tjänster eventuellt. Bästa sättet att göra det på är genom att posta relevant innehåll regelbundet. Gärna innehåll som är i enlighet med din kompetens, ditt varumärke och dina tjänster, på ett sätt som visar fram dig som en kunnig expert innanför din bransch.

Så yes investera i din LinkedIn profil, men sluta inte där

Se på din LinkedIn profil som grunden av det hela. Med en optimerad profil som skapar det rätta intrycket för dig, har du en bra grund att stå på. För allting du gör på LinkedIn, faller tillbaka till din LinkedIn profil. När du nätverkar, kommer personen i fråga att kolla in din profil, och har du inte en optimerad profil, kan du gå miste om en viktig kontakt.

Varje gång du syns på LinkedIn, antingen genom att du gör egna inlägg, eller genom att du är aktiv i diskussioner under kommentarsfälten, så finns det en chans för att personer klickar sig in på din profil. Och du vill ju helst att dessa profilbesökare ska få rätt intryck av dig. 

Utöver en optimerad LinkedIn profil, är det också viktigt att kartlägga ditt mål med LinkedIn, och baserat på detta utveckla en klar LinkedIn strategi, och gärna en fördjupad analys av din målgrupp.

 Det finns två sätt att använda LinkedIn på

Lite generellt kan man dela in användarna på LinkedIn mellan aktiva och passiva användare. Grundregeln här är ju mer tid man lägger på relevanta LinkedIn-aktiviteter, desto större blir belöningen. Det resultat du får på LinkedIn, reflekteras därmed helt av hur mycket du investerar i LinkedIn och dess aktiviteter.

När vi använder LinkedIn passivt, då sitter vi bara och surfar. Alltså vi konsumerar innehåll helt enkelt. Vi gör ingenting speciellt, vi skapar inget värde egentligen, för oss själva även om vi hjälper andra genom att konsumera deras innehåll.

Är du en aktiv eller en passiv användare?

Vi rekommenderar självklart att du är bland de aktiva användarna då du kan skapa ett stort värde för din målgrupp genom att vara närvarande på plattformen. Detta ger även ditt varumärke synlighet bland potentiella och existerande kunder, partner osv.

De här fyra aktiviteterna ska visa dig vad du ska göra på LinkedIn för att lyckas: 

1. Bygg ditt nätverk

Ditt nätverk på LinkedIn är det viktigaste du har, därför ska du kontinuerligt jobba med det för att nå bästa resultat! Med ett aktivt engagemang på LinkedIn, kommer resultatet att bli både bättre och snabbare.

Ditt nätverk på LinkedIn är alltså grunden till allt du gör.  Detta gäller även i en organisation.

Alla företag bör ha identifierat vilka det är som de försöker att nå ut till med sitt budskap. När du identifierat vilka dina ideala prospekts är, blir det dags att avsätta lite tid varje vecka för att ta kontakt med dem på LinkedIn.

Vi kan garantera att detta kommer att bli ett värdefullt relationsbyggande verktyg för dig.

Tips inför nätverkandet:

  • Lägg till de personer du behöver för att nå dina mål, dvs connecta med din relevanta målgrupp
  • Kom ihåg att inkludera personliga och anpassade meddelanden när du tar kontakt. Detta ger ett mer professionellt intryck och du uppnår bättre resultat i längden
  • 90 – 95 procent missar på detta när de nätverkar på LinkedIn, så här har du en konkurrensfördel

 2. Använd dig av LinkedIn meddelanden

Det bästa sättet att knyta till dig nya kontakter på är via personliga och anpassade meddelanden. När dessa kontakter accepterar din kontaktförfrågan kan du använda dig av LinkedIns meddelande funktion för att ta vidare denna konversation. Du kan bland annat välkomna dina nya kontakter via ett tack meddelande och hänvisa dem vidare till en blogg, hemsida eller varför inte ett kommande event eller webinarie.

Vi rekommenderar dock att du är lite försiktig i början och inte försöker sälja direkt. Försök att tänka på att ge värde till ditt nätverk här innan du ber om något som att sälja en tjänst eller produkt. Detta skapar en bättre start på relationen och fungerar bättre långsiktigt.

Du bör därför aktivt använda dig av meddelande funktionen på LinkedIn och se till att du startar upp konversationer, ställer frågor till intressanta personer eller personer du vill samarbeta med. Du kan även använda meddelande funktionen aktivt för att boka in kundmöten, bjuda in ditt nätverk till events och länka till hemsidor och annat som kan vara av intresse för ditt nätverk.

3. Engagera dig med andras innehåll och även ditt eget innehåll

Vi rekommenderar att du spenderar 5 – 10 minuter per dag på LinkedIn för att helt enkelt scrolla igenom feeden/startsidan och engagera dig med andras innehåll.

LinkedIn har även introducerat nya post reaktioner, dvs. fler sätt att uttrycka sitt engagemang på under poster. Använd dig av de olika gilla valen vi har, såsom gilla, fira, kärlek osv.

Istället för att oavbrutet publicera egna inlägg måste du även engagera dig i andras aktivitet. Spendera därför tid på att även gilla andras inlägg, kommentera och dela vidare. Om du inte engagerar dig i andras innehåll kan du inte förvänta dig att andra engagerar sig i ditt innehåll, det går åt båda hållen så att säga.

Det är såklart också viktigt att du engagerar dig med ditt eget innehåll. Det går helt enkelt ut på att du först och främst bjuder in till en diskussion i ditt inlägg, och sedan att du svarar på dessa kommentarer under dina inlägg i kommentarsfältet och håller dem vid liv. Ju mer kommentarer desto fler poäng får ditt inlägg och därmed triggas algoritmen så att inlägget i sin tur kan spridas ännu mer.

LinkedIn blir mer och mer en diskussionsplattform

Det startas mer och mer diskussioner, och man tar egentligen den här platsen lite från Twitter. Ta fördel av denna trend och börja starta konversationer på innehåll i kommentarsfältet. För detta bygger också ditt personliga varumärke då du skapar mer synlighet för dig genom att synas i kommentarerna, både under dina inlägg och andras.

4. Skapa och posta innehåll

 Det är egentligen detta steg som är mest krävande och som många blir väldigt osäkra över. Här krävs det ett visst mod, många känner att dem inte har något att förmedla eller att man rent av inte vågar dra till sig uppmärksamheten.

Det behöver egentligen inte vara så svårt. Du sitter på massor av erfarenhet och kunskap. Det enklaste är att välja ämnen som du känner en stark passion för och kom ihåg att du både är en som lär ut och en som underhåller! Folk vill ta del av din kunskap helt enkelt. Tänk även på att du inte behöver vara expert på alla ämnen du väljer, då du även kan dela din upplärningsresa.

Det är inte svårare än så.

Varje gång du pratar, skriver, designar, postar, svarar, tackar och kontaktar andra… utövar du din varumärkes voice. Det vill säga allt du gör på LinkedIn bör vara i enlighet med din varumärkesstrategi och även innehåll såklart. Din voice står alltså för en stor del av din varumärkespersonlighet. Det viktigaste här är att du kartlägger din voice och dina ämnen samt att du planerar in det i din kalender.

Vi rekommenderar att du lägger ut minst ett inlägg i veckan. Om du redan postar på andra Sociala Medier så inkludera även LinkedIn i den processen.

Det är även viktigt att du varierar mellan olika sorters innehåll så att din publik inte tröttnar på dig. Du kan välja mellan innehållstyper som: text, bild, video, artikel eller en kombination av dessa.

Genom att skapa innehåll regelbundet, engagerar du ditt nätverk och skapar synlighet för dig och din expertis. Detta är med och bildar din unika positionering i marknaden och är med och stöttar dig som tankeledare, en expert innanför ett visst område.

 Det är alltså dessa fyra konkreta aktiviteter som du behöver göra på LinkedIn:

  1. Bygg ditt nätverk
  2. Använd dig av LinkedIn meddelanden
  3. Engagera dig med andras innehåll och även ditt eget innehåll
  4. Skapa och posta innehåll

 

Du kan spendera 30 minuter i veckan om du bara gör dessa fyra aktiviteter och ändå förvänta bra resultat. Men spenderar du en timme eller två får du såklart bättre resultat.

Det är precis som i de flesta andra situationer, ju mer du satsar, desto större chans att få ett önskat utfall. Förutom att skapa ett professionellt intryck för dig och ditt företag, kommer det att hjälpa dig att komma åt nya kund möjligheter och andra utmärkta växande fördelar

Sist men inte minst, försök att baka in LinkedIn aktiviteterna som en del av din arbetsvardag. Så att det blir en naturlig del av ditt jobb och inte “om jag hinner idag eller imorgon” tankesättet. För tar inte du plats på LinkedIn, kommer din konkurrent att göra det, om de inte redan gör det.

 

 

 

Har du en klar LinkedIn strategi och vet vilka aktiviteter du ska fokusera på?

Om du är i ett läge där du vill investera i din LinkedIn närvaro men vet inte riktigt vart och hur du ska starta, klicka dig då vidare här så kan vi hjälpa dig:

>> Få hjälp med att komma igång ordentlig med LinkedIn här!

 

☛ www.linkedkurs.se

✉ christoffer@linkedkurs.se

linkedin.com/in/christofferbertilsson

Lycka till 🙂

Mvh

Christoffer Bertilsson och resten av LinkedKurs teamet