Chefstidningnen - Fem anledningar att satsa på LinkedIn - LinkedKurs

Chefstidningnen – Fem anledningar att satsa på LinkedIn

Artikeln kommer ifrån www.chefstidningen.se och den är skriven av Jennie Aquilonius

Varför ska man hänga på Linkedin?

Många av oss har en gnagande känsla av att vi borde vara mer aktiva på Linkedin – kanske utan att
egentligen veta vad det skulle vara bra för. Linkedin-experten Christoffer Bertilsson menar att
plattformen under de tre senaste åren har hittat sig själv. Den har blivit mer användarvänlig, har fler
användningsområden och ett ökat fokus på läsvärt innehåll. Han ger dig fem skäl till varför du ska
logga in och komma igång.

1. Nöjdare medarbetare
Dela din och organisationens professionella vardag i inlägg, bilder och video. Berätta
om det där intressanta mötet, kollegan du är stolt över eller det nya projektet. Det är ett sätt att
inspirera medarbetarna och skapar en känsla av sammanhållning och engagemang. Då ökar
arbetsmoralen, folk blir gladare, känner sig stolta över att arbeta för organisationen och tycker att
det är kul på jobbet.

2. Häng med i branschen
Ta pulsen på branschen genom att följa tankeledare alltså experter inom ditt fält. Att följa dem och vara med i olika
grupper inom ditt område blir en slags kompetensutveckling. Du kan se vad andra gör och inspireras
av deras framgångar och lära av deras misstag.

3. Bygg ditt personliga varumärke
Bygg tankeledarskap alltså bli en expert i ditt nätverk och få andra att komma till dig genom att vara aktiv. Det kan låta
tidskrävande, men om du har bestämt dig för vad du vill få ut av Linkedin och har en tydlig strategi
behöver det inte ta mer än 30–60 minuter i veckan. Prioritera då fyra aktiviteter: lägg till personer i
ditt nätverk, dela med dig av din kunskap och professionella vardag, kommentera och gilla andras
inlägg samt svara på meddelanden.

4. Hitta nya samarbeten
Lägg till intressanta personer som du träffar i ditt nätverk. Gilla, dela och kommentera deras inlägg.
Tänk på att bygga upp relationen först, innan du ber om något. Föreslå sedan en kaffe där ni träffas
fysiskt för att prata samarbete.

5. Rekrytera
Du kan lägga ut annonser, men riskerar då att bli översköljd av ansökningar som du måste gå igenom
för att hitta guldkornen. Det bästa är att nätverka kontinuerligt. Genom att bygga tankeledarskap
och förmedla organisationens kultur lockar du till dig lämpliga kandidater. Du kan också söka på
personer med den kompetens du behöver, lägga till dem i ditt nätverk och starta en konversation.

BONUS. Skaffa nytt jobb?
Trots att Linkedin hajpas som jobbsökarmecka är det bara 2 procent som hittar sitt jobb här. Det
visade en undersökning från 2019 där Sifo och bemanningsföretaget Randstad frågade 1 100
personer var de hittade sitt senaste jobb. Att siffran är låg tror Christoffer Bertilsson beror på att
många inte vet hur de ska använda Linkedin.

>> Vill du ha personlig hjälp med LinkedIn? Tryck dig då vidare här så ska vi hjälpa dig! 🙂