5-stegs metoden för ditt jobbsökande på LinkedIn - LinkedKurs

5-stegs metoden för ditt jobbsökande på LinkedIn

 

Man kan minst sagt konstatera att LinkedIn kan anses som en guldgruva både för rekryterare och för jobbsökande. Det är alltså inte förvånande att många rekryterare idag hittar 100% av sina kandidater via LinkedIn.

 

Problemet är bara att en majoritet av alla användare på plattformen har fel information i sina profiler, sitt allra viktigaste digitala avtryck, och därmed missar många möjligheter. Det händer också ganska ofta att rekryterare använder LinkedIn för att hitta lämpliga kandidater bland personer som inte aktivt söker jobb. Vem vet, drömjobbet kan till och med hitta dig.

 

LinkedIn är en väldigt kraftfull plattform om du vill komma åt nya affärsmöjligheter i en professionell kontext. I Norden har LinkedIn växt fram som en trend och det används nu aktivt av fler och fler.

Det är därför den perfekta plattformen att investera i om du vill utveckla din karriär och bygga ett mer kvalitativt nätverk.

 

5 stegs metoden för ditt jobbsökande på LinkedIn

 

Steg 1: Mål och Strategi på LinkedIn

En viktig framgångsfaktor på LinkedIn är att man har satt en klar strategi och mål för LinkedIn. Detta går helt enkelt ut på att först och främst bestämma ditt fokus/mål och sedan kartlägga vilken målgrupp det är du behöver komma i kontakt med.

 

1) Vad är det du vill uppnå med din LinkedIn närvaro?

Är det att komma åt fler karriärmöjligheter, en konkret tjänst du vill ha, eller vet du vilka företag du vill jobba för?

 

2) Vilka är det du försöker komma i kontakt med/göra dig synlig för? Är det personer från en viss bransch, företag, eller rekryterare, arbetsgivare osv.

Genom att sätta ett klart mål för dig och kartlägga din relevanta målgrupp kan du lättare nå ditt mål.

 

Steg 2: Optimering av LinkedIn profil (profil checklista) – Ditt professionella varumärke är viktigare än någonsin

Oavsett om du använder LinkedIn aktivt eller inte för att söka jobb kan du räkna med att rekryterare och arbetsgivare kommer att kolla upp din profil på LinkedIn för att skapa sig en en så bra bild av dig som möjligt.

 

Stämmer CV-et med din profil? Här har du alltså en stor chans att ytterligare imponera på rekryterare och en eventuell framtida arbetsgivare, så se till att oddsen är på din sida så att du inte går miste om en stor möjlighet.

 

Tänk dig att det är fler relevanta kandidater, båda med bra Cv:n och den ena har en optimerad LinkedIn profil och den andra ej. Vem hade du valt för jobbet?

Jag vet vad mitt svar skulle vara. Helt klart den med optimerad profil. Och man kan minst sagt konstatera att din LinkedIn profil skapar ditt viktigaste digitala intryck, se därför till att denna får den uppmärksamhet och investering som den förtjänar, så att den  skapar ett positivt intryck hos din framtida arbetsgivare eller för rekryteraren.

 

LinkedIn profil Checklista – Se till att dessa delar är på plats

1) Använd en professionell bild

Din bild skapar ditt första intryck, och samtidigt får de med en bra profilbild 7 gånger större chans att folk hittar fram och faktiskt klickar sig in på deras profil.

 

Kom ihåg att LinkedIn är ett professionellt nätverk, din bild måste därför passa in i denna kontext, se även till att bilden passar in för ditt yrke.

Försök att inte vara för formell eller informell, se till att hitta balansen och se positiv ut. Vi vill nätverka med positiva människor helt enkelt.

 

2) Skriv en beskrivande yrkestitel

Din yrkestitel är en av de bästa annonserings platserna du som person har på LinkedIn. Börja med att bestämma vilket sökord som du ska optimera din profil för. Vanligtvis är detta den titel du vill ha eller har haft, tex. marknadskoordinator, marknadschef, eller HR chef, osv.

Du bör undgå att falla för frestelsen att endast skriva “söker nya utmaningar’ eller liknande. Förklara istället vilken tjänst du söker (om du söker jobb öppet).

Exempel: “Marknadschef söker ny tjänst i Stockholm.”

Om man inte söker jobb öppet, kan man formulera sin rubrik så att den har fokus på kompetenser/erfarenhet kopplat till den tjänst du kan tänkas vara intresserad av.

 

Det är alltså viktigt att din rubrik framstår attraktiv när du är ute efter ett nytt jobb, så var kreativ med din rubrik – vilket värde kan du tillföra din nästa arbetsgivare? Kan du formulera detta redan i din rubrik för att fånga deras uppmärksamhet?

 

3) Din omslagsbild

En central och väldigt synlig plats på din profil och därmed en viktig annonseringsplats att använda sig av är platsen för din omslagsbild. Se därför till att du inkluderar en omslagsbild för att ge din LinkedIn profil ett visuellt intryck och gärna något som har ett sammanhang med det du gör och ditt yrke.

 

4) Skriv en utfyllande sammanfattning

Din sammanfattning är den centrala sektionen i din profil och detta bör klart och tydligt vara fokuserad på att väcka intresse hos de personer du vill komma i kontakt med, som

exempelvis rekryterare och framtida arbetsgivare.

 

Många beskriver sina personliga egenskaper och vad man gjort tidigare i sin sammanfattning. Glöm inte att din arbetsgivare också vill veta vad du kan bidra med.

Vad gör du?, Hur gör du det?, Vilka resultat har du åstadkommit hos tidigare arbetsgivare?

Och vad innebär dina personliga egenskaper i kombination med din erfarenhet?

 

Kom ihåg att hålla sammanfattningen enkel så att den är lättläst och väcker intresse. Vill man veta mer om dig, då kan man ta kontakt. Se även till att du inkluderar kontaktinformation så att du gör det så enkelt som möjligt för dina profilbesökare, kanske är det en rekryterare eller arbetsgivare, kan kontakta dig enkelt.

 

5) Sökoptimera din profil

Rekryterare och arbetsgivare använder sig av sökfunktionen på LinkedIn för att hitta personer som matchar de titlar som de söker efter, som exempelvis “marknadschef,” “marknadskoordinator”, kommunikatör, “assistent” osv.

Genom att sökoptimera din profil ökar du sannolikheten att dyka upp högre upp i sökresultaten när rekryterare letar efter din kompetens.

LinkedIn har en väldigt kraftig sökmotor som rangerar personer baserat på vilka nyckelord och sökfraser de använder i sin profil under sin yrkestitel, sammanfattning och erfarenheter bland annat. Dessa sökord kommer att stå ut i gult i söklistan när du söker efter personer.

 

Ett tips är att välja ut 5 till 10 sökord som är specifika för din bakgrund och som du önskar att bli hittad på. För att hitta just dina nyckelord rekommenderar vi att du ser på jobbannonser för att kartlägga vilka ord som används för att beskriva din yrkesprofil.

 

Du kan placera dina viktigaste sökord här:

  • Yrkestiteln/Rubrik
  • Sammanfattningen
  • Ditt nuvarande yrke & tidigare arbetserfarenhet
  • Kompetenser och intyg

 

Steg 3: Jobb Fiken  

Om du redan vet vilken typ av tjänst du är på jakt efter, kan du i så fall börja göra sökningar med relevanta nyckelord och titlar under fliken “Jobb”. På så sätt får du tillgång till den största delen av de tjänster som öppet annonseras av företag och rekryterare på Linkedin.

Under Jobb, sökfunktionen överst på sidan, kan du söka efter jobb med hjälp av nyckelord, titel eller ort. Om du inte vill söka på jobbet där och då kan du spara det genom att klicka på ’Spara’ ovanför jobb beskrivningen. Du kan när som helst gå till dina sparade jobb för att skicka in en ansökan. 

Så här söker du efter jobb som passar dina kompetenser och önskemål:

  1. Klicka på Jobb-ikonen överst på startsidan
  2. Skriv in jobbtitel, nyckelord eller företagsnamn i fältet Sök efter jobb . Kom ihåg att du även kan använda booleska sök för att öka precisionen i jobbsökningen.
  1. Du kan ange stad, delstat/län/region eller land i fältet Sök ort. Önskad ort kan vara ifylld på förhand, men du kan ändra ort genom att skriva in en annan i textrutan. En söklista med orter som du kan välja visas.
  1. Klicka på Sök.
  2. Använd filtren överst på sidan om du vill begränsa sökningen ytterligare efter Uppläggningsdatum, LinkedIn-funktioner (t.ex. första-, andra- och tredje-hands-kontakter i ditt nätverk), Färre än 10 ansökningar och Easy Apply), Företag, Erfarenhetsnivå m.m. Klicka på Alla filter för att visa fler filter alternativ.
  1. Genom att klicka på söklistan Sortera efter i det övre högra hörnet kan du sortera
  2. Antalet dagar som jobbet varit uppe visas längst ned i varje jobb sammanfattning.
  3. Klicka på en jobbtitel för mer information om jobbet.
  4. Klicka på Easy Apply eller Sök (kan variera).

 

Företagssidor

Om du istället vet vilket eller vilka företag som du helst vill jobba på, kan det vara smart att börja följa dessa företag. De flesta större företag annonserar dessutom lediga tjänster på sina LinkedIn-sidor. Så se till att du aktivt spanar in relevanta företagssidor, så att du inte missar en ledig tjänst.

 

När du börjar följa ett företag kommer även nyheter och uppdateringar från företaget att visas i ditt LinkedIn-flöde. Detta gör det enkelt för dig att hålla dig uppdaterad kring vad som händer, så väl på företaget som i branschen i fråga generellt.

 

 Grupper

Förutom företagssidor kan du även hitta en stor mängd grupper på LinkedIn. Allt från tjänste- och branschgrupper till alumni- eller intressegrupper. I grupperna kan du medverka i intressanta diskussioner, ta del av spännande branschnyheter, skapa nya kontakter och framför allt kan du bli presenterad för nya jobbmöjligheter. Det är nämligen också vanligt att man delar jobb annonseringar på LinkedIn grupper.

 

Steg 4 – Nätverksbyggande: Ta hjälp av ditt nätverk

Genom LinkedIn kan du få tillgång till ett fantastiskt globalt nätverk för att boosta din karriär. Ditt LinkedIn nätverk kan fungera som en slags säkerhet runt dig och din karriär.

 

Om du är aktiv på LinkedIn och är mån av att ge värde till ditt nätverk, genom att posta relevant och intressant innehåll, eller helt enkelt genom att engagera dig i deras innehåll och delta i intressanta diskussioner, kan du skapa goda relationer med ditt nätverk. Och många av dessa är mer än villiga att rekommendera jobb för dig eller presentera dig för nya jobbmöjligheter.

Det sägs ofta att kontakter är viktigast av allt när det kommer till att hitta ett nytt jobb, och på LinkedIn kan man säga att detta

stämmer mer än någonsin.

 

Men den glada nyheten är att alla kan skapa dessa kontakter och komma åt dessa. Man måste inte nödvändigtvis ha varit tidigare kollegor, eller gått på samma skola osv. för att anses som goda kontakter på LinkedIn. Det gäller att vara aktiv och skapa engagemang som ditt nätverk har intresse av, och på så sätt skapa synlighet och trovärdighet runt dig och din expertis.

 

Steg 5 – Innehållsmarkandsföring: Dela intressant innehåll för att visa din expertis

Ett effektivt sätt att synliggöra din kompetens för ditt nätverk och personer som tittar på din profil är att bjuda på din kunskap genom att dela statusuppdateringar och artiklar. Alla har idag möjlighet att enkelt bygga ett varumärke som expert på LinkedIn. Det gäller att

vara aktiv genom att skapa intressant innehåll, göra egna uppdateringar, samt genom att gilla och dela andras innehåll.

 

Kan du skriva ett inlägg där du bjuder på tips och insikter kring ditt expertområde? Eller dela en länk med statistik och rapporter kring dina ämnesområden? Det visar att du håller dig uppdaterad och är engagerad i ditt arbete.

 

Här är några tips för att kommunicera effektivt med ditt nätverk: 

  • Publicera statusuppdateringar regelbundet (vi rekommenderar 1-2 gånger veckan) – om du har tid, komplettera med en längre artikel då och då
  • Undvik att prata om dig själv – Tänk: “Hur kan det här inlägget hjälpa någon i mitt nätverk?” och utforma det därefter
  • Fokusera på innehåll som är intressant för ditt nätverk och som skapar värde för dem
  • Inled diskussioner på andras inlägg. Detta gäller självklart även i de grupper som du är med i och går tillbaka till nätverkandet i det andra steget.

När du blir aktiv på LinkedIn och engagerar dig i andras inlägg och deltar i diskussioner, kommer du även att få fler kontaktförfrågningar, och därmed även fler profilbesökare. Som igen tar oss tillbaka till grunden av det hela – din LinkedIn profil.

Allting går tillbaka till din LinkedIn profil, det är den första grundstenen i din LinkedIn strategi att ha på plats. När du har en profil som du stolt kan visa upp, då blir det dags att nätverka för att sedan börja med innehåll.

 

Vill du fördjupa dig i LinkedIn och hur du kan använda det som ett karriärverktyg?

Kursen”Hitta ditt drömjobb med LinkedIn” är en online kurs, skapad för att hjälpa dig som är i en arbetssökande situation. Vi visar dig, steg för steg allt du behöver veta om LinkedIn, så att du kan skapa det rätta intrycket med din LinkedIn profil och komma åt fler karriärmöjligheter.

Utbildningen kommer att föregå på distans med lärarledda video lektioner, samt arbetsuppgifter som ska göras mellan varje utbildningstillfälle.

Klicka på Köp kursen nu här under för att komma till betalningssidan:

Original pris 4990 kr
December erbjudande 2495 kr

Detta får du i online kursen: 

  • 37 lektioner fördelat på 5 moduler (6 timmar kurstid)
  • Tillgång till kursplattformen 24/7
  • LinkedIn support när du behöver det – (Din coach, Jala guidar dig igenom dina frågor)
  • BONUS: En timmes skräddarsydd konsultation med mig (Pris: 1500 kr i timmen)
  • Solklar 100% nöjd kund garanti!

Modul översikt:.

  • Modul 1 – Lägg din grundmur
  • Modul 2 – Optimera din Personliga Profil
  • Modul 3 – Bygg ditt nätverk
  • Modul 4 – Marknadsföring på LinkedIn, bli en tankeledare
  • Modul 5 – Knyta ihop säcken & din aktivitetsplan

 

Kontakta mig gärna vid frågor:

 

☛ www.linkedkurs.se
jala@linkedkurs.se

linkedin.com/in/jalasanar

Lycka till ????????

Mvh

Jala och resten av LinkedKurs teamet