5 Myter om LinkedIn du måste sluta tro på för att lyckas! - LinkedKurs

5 Myter om LinkedIn du måste sluta tro på för att lyckas!

 

Visste du att i 2017 så är LinkedIn det bästa sättet för professionella att utveckla sin karriär?

På LinkedIn så har vi möjligheten att skapa flera affärsmöjligheter och utveckla ett kvalitativt affärs-nätverk.

LinkedIn har många användningsområden, och är ett väldigt kraftfullt verktyg om det används rätt, men det finns fortfarande många som inte förstår detta och vilka de verkliga fördelarna är med att använda denna plattformen ordentligt.

Det finns många myter som stoppar professionella att kunna fullt ut dra nytta av LinkedIn och skapa de resultaten man önskar.

Genom egen erfarenhet har vi lärt oss de 5 vanligaste myterna som hindrar professionella från att utnyttja LinkedIn optimalt och dessa är:

 

Myt 1: LinkedIn är endast för jobbsökande

Jobbsökare-LinkedInDet här måste vara den största myten!

LinkedIn är ett utmärkt ställe för att söka jobb eller för att utveckla sin digitala resumé på, men det är bara en bråkdel av vad du kan åstadkomma på LinkedIn.

Statistik som är bra att ha i åtanke är att 80% av LinkedIn användare vill etablera kontakt med andra företag för att skapa fler affärsmöjligheter och ENDAST 20% på LinkedIn är aktivt arbetssökande…

Vi missar alltså 80% av de chanserna vi har att skapa de resultaten vi vill med LinkedIn om vi tror på denna myten.

LinkedIn är som en databas med människor i höga positioner i en rad olika intressanta industrier.

LinkedIn är därför en perfekt plats för att hitta viktiga beslutsfattare och bygga relationer med dessa personerna på ett professionellt sätt.

 

 

Myt 2: Jag behöver känna personen innan jag tar kontakt

 

Du kan egentligen skapa kontakt med alla som du skulle vilja ha i ditt nätverk på LinkedIn, men du måste ha några viktiga saker på plats först…

Först och främst, så måste du ge en potentiell kontakt lite kontext i varför du skulle vilja ha personen i ditt nätverk, detta ökar chansen enormt att de kommer vilja lägga till dig.

Om ni har gemensamma privata kontakter, intressen eller är medlemmar av samma LinkedIn grupp, är detta en väldig bra anledning att använda när du tar kontakt för att ge kontext till personen du vill ha i ditt nätverk.

Kom ihåg att en kontaktförfrågan på LinkedIn måste vara fördelaktig för båda parter, du kan alltså inte bara be om en kontakt för att du vill det den andra personen måste se detta som en fördel med.

Om du vill lägga till en person i ditt nätverk på LinkedIn med kontext, kan du skicka ett simpelt meddelande, så som detta:

 

Hej [NAMN],

Jag ser att vi båda är medlemmar i [GRUPP] här på LinkedIn.

Jag tog en titt på din profil och tänkte att vi skulle kunna gynna varandra genom att vara kontakter.

Ha en bra dag!

Med vänliga hälsningar,
[DITT NAMN]”

 

Det behöver inte vara svårare än så, detta gör att du kommer stå ut i deras inbox och du ger även en bra kontext som är baserad på att ni är medlemmar av samma LinkedIn grupp.

Det här relaterar också tillbaka till myt 1, angående det faktumet att 80% av LinkedIn användare är ute efter att ta kontakt med andra företag eller personer. Alltså, är det stor trolighet att personen vill knyta kontakt med dig så länge du har en bra nog kontext och du kan använda detta enkla meddelande ovan för att uppnå just det.

 

 

Myt 3: Jag måste ha ett premium abonnemang på LinkedIn

 

LinkedIn-premium

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Detta är en typisk myt som håller tillbaka många…

Min erfarenhet är att du kan åstadkomma väldigt mycket på LinkedIn utan att behöva ha ett premium abonnemang…

Premium funktionerna ger dig några goda extra funktioner, men det är verkligen inte nödvändiga när du just börjat med att bygga ut ditt nätverk.

Så du behöver inte ha ett premium konto för att utnyttja LinkedIn på ett bra sätt, glöm denna myten då den är helt onödig och kommer hålla tillbaka dig.

Du kan börja utnyttja LinkedIn på ett bra sätt med ett gratis konto och när du väl börjar få goda resultat så kan du efter detta investera i ett premium konto då du kommer ha mer nytta för det då du faktiskt har fått resultat och fått nått värdefullt tillbaka redan innan du investerat pengar i LinkedIn.

 

Myt 4: Du borde inte prospektera på LinkedIn!

 

Nya kunder är det som alla företag livnär sig på, därför är prospektering och möjligheten för att hitta nya kvalitativa kunder kritiskt för att ditt företag ska kunna överleva.

Om du spenderar mycket tid med att hitta dina ideala kunder och du ser efter kunder som är mer betalningsvilliga, borde du också självklart leta där dina kvalitativa kunder finns.

Idag är den här platsen LinkedIn!

Det är aldrig fel att prospektera eller sälja så länge som du gör det på rätt sätt, och LinkedIn är faktiskt det bästa försäljningsverktyget för dig som arbetar inom B2B eller mot professionella… Det viktigaste är bara att du gör det på rätt sätt.

Ett stort misstag som många gör är att de aldrig bygger en relation eller tillit innan de går in för ett sälj eller möte. Dessutom, så försöker försäljare ofta att nå ut till en väldigt bred marknad, de har inte heller ett tydligt eller personifierat meddelande, och vet inte riktigt vilka de försöker nå ut till.

Resultatet är att samma meddelande blir skickat till dussintals med personer som inte har något som helst intresse i produkten eller tjänsten som blir nämnt och detta leder till att istället för att bygga långsiktiga relationer så lämnar man ett dåligt intryck…

Lösningen är att identifiera exakt vilka dina ideala kunder är. Skapa en lista på mer än 100 prospekter som möter en rad med kriterier, t.ex. omsättning, antal anställda, industri, och så vidare.

Ta kontakt med dessa personerna på LinkedIn, var hjälpsam, och sist men inte minst, var tålmodig och bygg långsiktiga relationer.

Genom att göra det här, så kommer du att bli mycket mer relevant för dina prospekts och många fler kommer säga ja när du föreslår att ta ett möte.

Så det är helt ok att prospektera och sälja på LinkedIn du måste bara göra det på rätt sätt, ha alltid ett långsiktigt tankesätt och när du gör detta kommer du bygga bättre relationer som kommer leda till mer nöjda kunder.

 

 

Myt 5: Det är inte nödvändigt att optimera min personliga profil

Personlig Profil LinkedIn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LinkedIn är ett professionellt nätverk, och det är inte ovanligt att personer vi möter tänker att en företagssida på LinkedIn är det viktigaste verktyget…

Detta är fel…

Om vi ska använda LinkedIn som är en speciell plattform optimalt så måste vi först och främst tänka på våran personliga profil och vårat nätverk. På grund av detta, glömmer många att ta sig tiden att bygga en optimal personlig profil på LinkedIn.

Att inte ha en profil som är optimerad för dina professionella mål eller dom personerna du vill komma i kontakt med, är lite som att inte ha möbler i en möbelaffär.

Det är väldigt viktigt att du tänker på hur du visar upp dig på din personliga profil. Kom ihåg att även om det pratas mycket om affärer med företag eller B2B, så gör vi fortfarande affärer med andra personer, och förhoppningsvis människor vi gillar, litar på, och som vi vet har kunskap inom ett specifikt område. Därför måste du klart och tydligt framföra detta på din personliga profil så att du skapar det rätta intrycket på LinkedIn.

Din profil är ofta avgörande för om andra personer kontaktar dig eller inte!

 

LOGO LinkedKurs5

Känner du igen dig i någon av dessa myterna?

Och…

Vill du lära dig EXAKT hur du ska använda LinkedIn strategiskt för att nå dina professionella MÅL?

LinkedIn är idag den viktigaste plattformen för professionella och det finns MÅNGA möjligheter här!

Men…

Många professionella förstår fortfarande inte hur de ska använda plattformen strategiskt.

Därför har jag satt ihop ett helt nytt webinarie för att visa dig vägen till din LinkedIn framgång.

Vill du ha en gratis plats på detta?

>> Du kan registrera dig genom att klicka vidare här.

Ta gärna även kontakt med mig om du vill lära dig mer om LinkedIn! ?

Du hittar mig på  Christoffer Bertilsson på LinkedIn!

Passa även på att lägga till mig i ditt nätverk, om jag inte redan är där.

Jag ser fram emot att hjälpa dig vidare med LinkedIn!