5 Fel professionella gör på LinkedIn…
LinkedIn kan vara en riktigt kraftfull plattform för att skapa flera affärsmöjligheter på.
Däremot har vi märkt att många inte har en så uttänkt strategi när de marknadsför sig här.
I den här artikeln har vi samlat 5 vanliga misstag som vi noterat att professionella gör på LinkedIn.
Misstag 1: Du använder enbart LinkedIn för att hitta anställda
Det är inte ovanligt att se LinkedIn som en plattform för att hitta ett jobb eller anställda för ett företag.
LinkedIn är väldigt bra för detta ändamål, men att enbart använda LinkedIn för detta exkluderar många möjligheter.
Om du arbetar innanför B2B-området, är LinkedIn ett av de mest kraftfulla verktygen för att utöka ditt nätverk och skapa fler affärsmöjligheter.
LinkedIn är inte enbart en digital resumé, utan även en effektiv kanal för att få mer trafik, leads och kunder genom din onlinemarknadsföring.
LinkedIn kan med fördel användas som en trafikkälla för att attrahera nya prospekter till din blogg eller webbplats så att du genererar leads av hög kvalité.
Misstag 2: Du har inte optimerat din profil
Din LinkedIn profil är grunden för allt du kommer göra på denna plattform. Den är helt enkelt det verktyg du kommer att använda mest för att skapa relationer och kontakter med dina prospekter, och det är denna personliga profil du kommer att publicera innehåll på och visa fram det du kan erbjuda till andra.
Se vårt webinarium till en perfekt LinkedIn profil här.
Många lägger inte mycket tanke på hur deras profil kommer att se ut eller fungera.
Vad många missar på deras profiler är:
- Ett professionellt foto.
- En rubrik som berättar för besökare vad du kan göra för dem (din USP)
- Ingen sammanfattning som innehåller fördelar som de kan dra nytta av genom att arbeta med dig. Man saknar också citat från människor som man jobbat med som är en av de kraftfullaste marknadsförings verktyg du har.
- Ingen “call-to-action”. Det fattas ofta ett telefonnummer, eller någon länk till din webbsida eller blogg hur ska de som besöker din profil komma i kontakt med dig utan detta?
- Relevanta tidigare positioner uppvisas ej.
- Brist på media. Om du har en blogg, artiklar, videoklipp eller liknande bör du lägga till dessa på din profil.
Misstag 3: Du utnyttjar inte ditt nuvarande nätverk
Affärsledare och professionella inom B2B som har mångårig erfarenhet tenderar att ha väldigt stora nätverk.
Dessvärre utnyttjar inte många de stora nätverk som de redan har på ett bra sätt.
Med din marknadsföring på LinkedIn behöver du vara aktiv och ta kontakt med dina befintliga kontakter, titta på deras profiler, och ta reda på om de har några intressanta tredje-parts kontakter som du skulle vilja bli introducerad för.
Detta kan vara ett av de snabbaste sätten som företag och professionella kan använda LinkedIn på för att få bra resultat.
Gå igenom och använd denna taktik för att få mer affärsmöjligheter genom dina existerande kontaktnätverk.
Misstag 4: Du delar inte värdefullt innehåll
LinkedIn är ett perfekt ställe att dela saker som till exempel ditt senaste blogginlägg eller en intressant artikel innanför din bransch.
Genom att dela relevant innehåll som också är värdefullt till ditt näterk på LinkedIn, hänvisar du mer trafik till din webbplats eller profil, bygger auktoritet samt skapar möjligheten att utöka ditt nätverk och skapa fler affärsmöjligheter.
40% av B2B kunder säger att LinkedIn har varit en bidragande faktor när de undersökt produkter.
Alltså, var proaktiv och dra fördel av LinkedIn genom att påminna prospekter om dina tjänster och hur du kan hjälpa dem, genom innehållet du delar på plattformen.
Misstag 5: Du söker inte aktivt efter nya prospekter
Trots det faktum att varannan yrkesverksam i Norden har en profil på LinkedIn, finns det ändå en del som inte aktivt arbetar för att utöka sitt nätverk.
Alltså – var mer aktiv, hitta de prospekter eller personerna som du vill arbeta med och ta kontakt direkt eller genom gemensamma grupper.
Vet du vem du skulle vilja nå ut till? Vi ska nu gå igenom ett exempel på hur du kan skapa en prospekt profil som kan hjälpa dig att få fokus och spara tid på LinkedIn.
Alla företag och professionella på LinkedIn borde ha identifierat vilka det är som de försöker att nå.
Här är några exempel på viktig information du kan basera din prospektprofil på:
- Vilken industri finns de inom?
- Geografisk position.
- Vad är deras yrkestitel?
- Vilka grupper är de medlemmar i?
- Vad är storleken på de företag du skulle vilja nå ut till?
- Vad är företagets omsättning?
När du identifierat vilka dina ideala prospekt är, avsätt lite tid varje vecka för att ta kontakt med dem på LinkedIn.
Vi kan garantera att detta kommer att bli ett värdefullt säljverktyg för dig.
SAMMANFATTNING:
- Du använder LinkedIn endast för att hitta anställda
- Du har inte optimerat din profil
- Du utnyttjar inte ditt nuvarande nätverk
- Du delar inte värdefullt innehåll
- Du söker inte aktivt upp nya prospekter
Vill du skapa en personlig profil på LinkedIn som står ut? Ladda ner våran checklista – 11 steg till din perfekta LinkedIn profil här:
Vill du lära dig EXAKT hur du ska använda LinkedIn strategiskt för att nå dina professionella MÅL?
LinkedIn är idag den viktigaste plattformen för professionella och det finns MÅNGA möjligheter här!
Men…
Många professionella förstår fortfarande inte hur de ska använda plattformen strategiskt.
Därför har jag satt ihop ett helt nytt webinarie för att visa dig vägen till din LinkedIn framgång.
Vill du ha en gratis plats på detta?
>> Du kan registrera dig genom att klicka vidare här.
Jag ser fram emot att hjälpa dig vidare med LinkedIn!